Συμβουλές διατροφής για καλύτερη τηλεργασία

diatrodi gia kalyteri thlergasia
4 λεπτά διάβασμα

Συμβουλές διατροφής για καλύτερη τηλεργασία

Η τηλεργασία ή αλλιώς η εξ’ αποστάσεως απασχόληση, τα τελευταία 3 χρόνια είναι αρκετά δημοφιλής και έχει επηρεάσει και την διατροφή μας. Μόλις ξεκίνησε η γνωστή σε όλους πανδημία, όλοι κληθήκαμε να αλλάξουμε πολλές καθημερινές μας συνήθειες, με μία από αυτές να είναι και η τοποθεσία της εργασίας μας. Η τηλεργασία συνεχίζει να ακολουθείται ακόμα και σήμερα, από πολλές εταιρείες. 

Ωστόσο έχεις σκεφτεί ποτέ, πως επηρεάζει την διατροφή σου αυτός ο τρόπος εργασίας; Παρακάτω θα βρεις χρήσιμες συμβουλές για το πως μπορείς να συνδυάσεις την τηλεργασία με σωστή και ισορροπημένη διατροφή

Ποια είναι τα θετικά και ποια αρνητικά τα της τηλεργασίας; 

Όπως έχει φανεί τα τελευταία χρόνια η εργασία εξ’ αποστάσεως απασχόληση έχει αρκετά οφέλη για τους εργαζόμενους αλλά και για τους εργοδότες. 

Μερικά από τα θετικά είναι: 

  • Αυξημένη αυτονομία και ευελιξία στην καθημερινότητα 
  • Μείωση χρόνου μετακινήσεων 
  • Καλύτερη ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής 
  • Αυξημένη παραγωγικότητα καθώς το προσωπικό περιβάλλον (π.χ το σπίτι) είναι λιγότερο στρεσογόνο 
  • Μεγαλύτερη ευκολία να ακολουθηθεί πρόγραμμα διατροφής 

Ωστόσο, όπως σε όλες τις καταστάσεις υπάρχουν και τα αρνητικά :

  • Πιθανή αύξηση όγκου και χρόνου εργασίας 
  • Πιθανότητα μείωσης συγκέντρωσης 
  • Μειωμένη σωματική δραστηριότητα 
  • Μειωμένη κοινωνικότητα 
  • Πιο εύκολη πρόσβαση σε διατροφικούς περισπασμούς 

Ποια είναι τα θετικά και ποια τα αρνητικά της τηλεργασίας στην διατροφή μας;  

Όσον αφορά τις διατροφικές σου συνήθειες, ναι και εκεί υπάρχουν θετικά και αρνητικά όσο εργάζεσαι από το σπίτι σου. Ας τα δούμε πιο αναλυτικά.

 

Παράγοντας..άγχος 

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που δουλεύοντας από το σπίτι, καταλήγουν να εργάζονται περισσότερες ώρες από ότι στο χώρο εργασίας. Αυτό φυσικά σημαίνει πως και ο όγκος εργασίας είναι πιο αυξημένος. Κατ’ επεκταση, αυξάνεται και το άγχος που νιώθει ο εργαζόμενος και έτσι είναι πιο πιθανό να καταφύγει στα γνωστά σε όλους “comfort foods”. Τις περισσότερες φορές τα “comfort foods” είναι σνακς όπως σοκολάτα, πατατάκια, κράκερς ή φαγητά όπως πίτσα, burger κ.α. Όλα αυτά τα τρόφιμα έχουν αρκετές θερμίδες, κορεσμένα λιπαρά και νάτριο. 

Πως πήγαινες στο γραφείο; 

Στην περίπτωση που, χρησιμοποιούσες το μετρό ή το ποδήλατο σου ή ακόμα και αν περπατούσες κάποια απόσταση για να φτάσεις στο γραφείο, έστω και αυτή η μορφή σωματικής δραστηριότητας, πλέον δεν ανήκει στην καθημερινότητα σου. Είναι λοιπόν πιθανό, μη έχοντας κάποια σωματική δραστηριότητα μέσα στην μέρα και ξοδεύοντας περισσότερες ώρες στην καρέκλα, να υπάρχει κάποια αλλαγή στο σώμα σου. 

Ωστόσο υπάρχει λύση! Αν δεν έχεις τον απαιτούμενο χρόνο να ξεκινήσεις γυμναστική (π.χ εγγραφή στο γυμναστήριο της γειτονιάς) μπορείς να γυμνάζεσαι όσο εργάζεσαι! Τι εννοούμε με αυτό; Υπάρχουν στο εμπόριο, γραφεία τα οποία είναι και ποδήλατο ή διάδρομος! Σκέψου πως είναι μία πολύ καλή επένδυση για τον εαυτό σου αλλά και για τον χρόνο σου καθώς δεν θα χρειάζεται να χάνεις από τον ελεύθερο σου χρόνο για να πας γυμναστήριο! 

Σήκω από την καρέκλα! 

Το σώμα σου δεν θα σε ευχαριστήσει αν είναι καθιστό για 8 ή και παραπάνω ώρες! Αυτό φυσικά ισχύει και για την εργασία δια ζώσης! Προσπάθησε λοιπόν, ανα τακτά χρονικά διαστήματα να σηκώνεσαι και να τεντώνεις το σώμα σου! Επίσης, αν μία τηλεφωνική επικοινωνία κρατήσει αρκετά, εκμεταλλεύσου αυτόν το χρόνο, και περπάτησε μέσα στο σπίτι. Ναι μπορεί να σου ακούγεται αστείο αλλά σίγουρα θα σε βοηθήσει! 

Αρκετοί…πειρασμοί 

Στο σπίτι μας οι περισσότεροι έχουμε διαφορετική σχέση με το φαγητό, δηλαδή καταναλώνουμε με μεγαλύτερη άνεση ότι επιθυμούμε χωρίς να αγχωνόμαστε αν θα ακούσουμε κάποιο σχόλιο τύπου “πάλι τρως; πριν λίγο δεν έφαγες;” ή “ τι το θέλεις το γλυκό μετά το μεσημεριανό σου, έρχεται το καλοκαίρι”. Αρχικά να τονίσουμε πως κανείς δεν έχει το δικαίωμα να κρίνει τις διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων που βρίσκονται γύρω του. 

Ωστόσο, όταν εργάζεσαι από το σπίτι είναι πιο εύκολο να σηκωθείς και να πας στο ψυγείο ή στα ντουλάπια να ψάξεις τις αγαπημένες σου λιχουδιές. Αν αυτό επαναλαμβάνεται συχνά, πρέπει εσύ ο ίδιος να σκεφτείς αν σε ωφελεί κάπου αυτή η επιλογή που πιθανόν να την κάνεις γιατί απλώς είναι εύκολη η πρόσβαση. 

Αυτό που προτείνουμε είναι, την επόμενη φορά που θα πας για τα εβδομαδιαία ψώνια να βάλεις στο καλάθι σου πιο ωφέλιμα και υγιεινά προϊόντα τα οποία σίγουρα θα έχουν θετικό αντίκτυπο στις διατροφικές σου συνήθειες. 

Μην ξεχνάς πως τρόφιμα αυξημένα σε κορεσμένα λιπαρά και θερμίδες θα μειώσουν και την απόδοση σου στην εργασία σου.  

Είναι η ευκαιρία σου να οργανώσεις τα γεύματα σου

Όσο είσαι στο σπίτι είναι σίγουρα πιο εύκολο (καθώς μπορεί να ξεκλέψεις και λίγο χρόνο για να μαγειρέψεις) να οργανώσεις πλήρως τα γεύματα σου και να αποφύγεις τα έτοιμα φαγητά απ’ έξω. Εκτός από την προετοιμασία φαγητού, είναι πιο εύκολο να ακολουθήσεις ένα πρόγραμμα διατροφής και να μην παραλείπτεις το πρωινό ή τα ενδιάμεσα γεύματα σου. Αν σε τρομάζει αυτή η διαδικασία και δεν ξέρεις τον τρόπο, μπορείς να απευθυνθείς σε έναν διαιτολόγο και σίγουρα θα καταλάβεις ότι δεν είναι και τόσο δύσκολο τελικά! 

Τι μας δείχνουν τα νούμερα

Όλοι έχουμε ακούσει από φίλους και γνωστούς την φράση “ πήρα κιλά στην καραντίνα” και μπορεί να το έχουμε νιώσει και οι εμείς για τον εαυτό μας. Ωστόσο, το τι ακούμε από τον περίγυρο μας δεν αρκεί για να ειπωθεί κάποιο συμπέρασμα. 

Μία έρευνα που έλαβε χώρα στην Πολωνία, εξέτασε τις διατροφικές συμπεριφορές καθώς και άλλες συμπεριφορές που σχετίζονται με την υγεία (όπως είναι το κάπνισμα , η κατανάλωση αλκοόλ, η σωματική δραστηριότητα), κατά την διάρκεια της καραντίνας. Σε αυτούς τους παράγοντες συμπεριλήφθηκαν και τα συναισθήματα που βίωσαν οι πολίτες δουλεύοντας αρκετές ώρες από το σπίτι και πως αυτά επηρέασαν τις διατροφικές τους συμπεριφορές.  

Στην συγκεκριμένη έρευνα συμμετείχαν 225 άτομα. Μερικοί δούλευαν εξ ολοκλήρου από το σπίτι και μερικοί ακολουθούσαν την υδριβική εργασία, δηλαδή από το σπίτι αλλά και από το γραφείο. Κατά την διάρκεια της τηλεργασίας και της καραντίνας βρέθηκαν τα εξής αποτελέσματα: 64,6% των συμμετεχόντων παρατήρησαν αλλαγή στις διατροφικές τους συνήθειες, εκ των οποίων 44,0% να έχουν αυξήσει την ποσότητα της τροφής που κατανάλωναν και 20% να την έχει μειώσει. Ένα ποσοστό της τάξεως των 36% θεωρεί πως δεν έγινε κάποια αλλαγή στην ποσότητα της τροφής που κατανάλωναν. 

Οι αλλαγές που σημειώθηκαν στις διατροφικές συνήθειες των συμμετεχόντων δεν συσχετίστηκαν με το σωματικό τους βάρος (αν δηλαδή ήταν φυσιολογικού ή όχι βάρους) αλλά συσχετίστηκε με τις αλλαγές που έγιναν σε αυτό. 

Το συμπέρασμα της έρευνας λοιπόν ήταν πως η τηλεργασία επηρέασε τις διατροφικές συνήθειες των πολιτών. [1] Σίγουρα στο μέλλον θα έχουμε περισσότερα δεδομένα από έρευνες που θα πραγματοποιηθούν ή πραγματοποιούνται ήδη. 

Οι διατροφικές συμβουλές για την τηλεργασία

Δώσε την απαραίτητη σημασία στα γεύματα σου

Όσο βρίσκεσαι σε τηλεργασία είναι πολύ σημαντικό να καταναλώνεις ισορροπημένα γεύματα. Πιο συγκεκριμένα, τα γεύματα σου πρέπει να έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά και να συμπεριλαμβάνουν όλες τις ομάδες τροφίμων. Μην ξεχνάς λοιπόν να καταναλώνεις, λαχανικά, φρούτα, προϊόντα ολικής άλεσης, καλά λιπαρά και φυσικά τρόφιμα αυξημένα σε πρωτεΐνη. 

Η μέθοδος που μπορείς να ακολουθήσεις για τα κυρίως γεύματά σου είναι η μέθοδος του πιάτου. Πιο συγκεκριμένα, το ½ του πιάτου πρέπει να περιλαμβάνει ποικιλία λαχανικών, το ¼ κάποια πηγή υδατανθράκων (π. χ ρύζι, πατάτα, ζυμαρικά), και το υπόλοιπο ¼ κάποια πηγή πρωτεΐνης (π. χ κοτόπουλο, μοσχάρι, ψάρι).

Ποια είναι τα ιδανικά σνακ για την τηλεργασία 

Όπως έχουμε αναφέρει ξανά, τα ενδιάμεσα σνακ είναι πολύ σημαντικά σε μία ισορροπημένη διατροφή! Τα σνακ θα σου προσφέρουν βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά που έχει ανάγκη ο οργανισμός σου! Επίσης τα ενδιάμεσα γεύματα θα σου προσφέρουν τον κορεσμό που χρειάζεσαι έτσι ώστε να μην καταναλώσεις μεγαλύτερη μερίδα στο κυρίως γεύμα. 

Για να δούμε μερικές ιδέες: 

Δεν τρώμε εκεί που εργαζόμαστε 

Όπως στις περισσότερες εταιρείες, υπάρχει ξεχωριστός χώρος που καταναλώνουν οι εργαζόμενοι το γεύμα τους έτσι πρέπει να γίνεται και στο σπίτι όταν αναφερόμαστε σε τηλεργασία. Η ώρα του μεσημεριανού είναι αρκετά σημαντική για την διατήρηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών. Για να απολαύσεις όπως πρέπει το φαγητό σου, επέλεξε να καθίσεις κάπου χωρίς την οθόνη του υπολογιστή μπροστά σου. 

Μην ξεχνάς την ενυδάτωση

Μην αφήσεις το σώμα σου να διψάσει. Φρόντισε να ενυδατώνεσαι επαρκώς! Μην ξεχνάς πως η σωστή ενυδάτωση εκτός από τα πολλά οφέλη που προσφέρει στον οργανισμό μας, ενισχύει και την γνωστική λειτουργία του εγκεφάλου. Έχε δίπλα σου πάντα διαθέσιμο ένα μπουκάλι νερό και μην παραλείπτεις να το γεμίζεις ξανά. Φυσικά εκτός από νερό μπορείς να επιλέξεις φυσικούς χυμούς φρούτων ή λαχανικών, κρύο τσάι χωρίς ζάχαρη ή ακόμα και νερό αρωματισμένο με το αγαπημένο σου φρούτο! Θα προτείναμε να αποφύγεις την υπερβολική κατανάλωση ενεργειακών ποτών, αναψυκτικών ή συσκευασμένων χυμών καθώς έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη. 

Συμπέρασμα 

Η νέα αυτή σου συνήθεια μπορεί ναι μεν να σου αρέσει καθώς βρίσκεσαι στο σπίτι σου αλλά από την άλλη μπορεί να σε αγχώνει όπως και κάθε αλλαγή. Οι αλλαγές στις διατροφικές σου συνήθειες που έρχονται μαζί με την τηλεργασία όμως δεν χρειάζεται να σε αγχώνουν! Σίγουρα θα υπάρχουν μέρες που θα τσιμπήσεις λίγο παραπάνω από την αγαπημένη σου λιχουδιά αλλά αυτό αξίζει να σου προκαλεί καθημερινό άγχος; Η απάντηση είναι όχι δεν αξίζει! Όπως έχεις προσαρμόσει τις καθημερινές σου υποχρεώσεις στην τηλεργασία έτσι θα προσαρμόσεις και τις διατροφικές σου συνήθειες και γιατί όχι να μην τις κάνεις ακόμη καλύτερες! 

Αφήστε μια απάντηση

Icon

5,0 87 reviews