Ψευδάργυρος

psevdargiros
3 λεπτά διάβασμα

Τι είναι ο ψευδάργυρος

Ο ψευδάργυρος ανήκει στην ομάδα των μετάλλων και είναι ένα από τα 24 μικροθρεπτικά συστατικά που απαιτεί ο οργανισμός μας για να διατηρεί όλες τις βιολογικές του δραστηριότητες. Μετά το σίδηρο, ο ψευδάργυρος έχει την μεγαλύτερη συγκέντρωση στο σώμα μας και είναι ένας βασικός πυλώνας για πολλαπλές ενζυμικές λειτουργίες του οργανισμού που είναι υπεύθυνες για τον κυτταρικό πολλαπλασιασμό και την γονιδιακή έκφραση. 

Ποια είναι τα οφέλη του ψευδαργύρου;

Όπως προαναφέρθηκε, ο ψευδάργυρος είναι ένα από τα πιο βασικά μέταλλα για την ορθή λειτουργία του σώματος μας. Συμμετέχει ενεργά σε πάνω από 300 ένζυμα και προσφέρει αντιοξειδωτικές ιδιότητες έτσι ώστε να βοηθήσει στο ανοσοποιητικό μας σύστημα.  

Επίσης: 

  • Βοηθά σε δερματικές παθήσεις όπως η ακμή 
  • Αποτρέπει την τριχόπτωση 
  • Ενισχύει την γονιμότητα 
  • Έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση 
  • Ενισχύει το ανοσοποιητικό 
  • Διατήρηση φυσιολογικής όρασης 
  • Ενισχύει την υγεία των οστών 
  • Μείωση επιπέδων γλυκόζης αίματος 

Τροφές αυξημένες σε ψευδάργυρο:

Ο ψευδάργυρος βρίσκεται κυρίως σε ζωικές πηγές. Ωστόσο, υπάρχουν και κάποιες φυτικές πηγές που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ψευδάργυρο. 

Ζωικές πηγές: 

  • Κόκκινο κρέας 
  • Κοτόπουλο 
  • Οστρακοειδή 
  • Αυγά 

Φυτικές πηγές: 

  • Φασόλια 
  • Ξηροί καρποί 
  • Εμπλουτισμένα δημητριακά 
  • Φακές 

Ημερήσιες ανάγκες ψευδαργύρου: [1] 

Ενήλικοι άνδρες: 11 mg 

Ενήλικες γυναίκες: 8 mg

Βρέφη: 2-3 mg 

Παιδία: 5-9 mg 

 

Για παράδειγμα, μία μερίδα κόκκινου κρέατος (100 γρ.) αποδίδει ~8 mg ψευδαργύρου και ½ φλιτζάνι φασόλια 3 mg.

Τι μπορεί να προκαλέσει η έλλειψη ψευδαργύρου; 

Τα συμπτώματα μειωμένης περιεκτικότητας στον οργανισμό μας μπορεί να είναι: τριχόπτωση, δυσλειτουργίες στο γαστρεντερολογικό σύστημα καθώς και στην γεύση, μείωση της όρεξης, δερματικές παθήσεις όπως ξηροδερμία [2] 

Ποιες ομάδες ατόμων είναι πιο επιρρεπείς στην εμφάνιση έλλειψης ψευδαργύρου; [3]  

  • Γυναίκες κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού 
  • Ηλικιωμένοι 
  • Άτομα με γαστρεντερολογικές παθήσεις (π.χ νόσος του Crohn) 
  • Διαβητικοί 
  • Άτομα με χρόνιες νεφρικές παθήσεις 
  • Άτομα με σύνδρομο δυσαπορρόφησης 

Αντενδείξεις συμπληρωμάτων σε ψευδάργυρο

Αυτό που παρουσιάζεται πιο συχνά λόγω λήψης ψευδαργύρου (κυρίως μέσω συμπληρωμάτων) είναι γαστρεντερολογικές παθήσεις όπως ο εμετός, οι αυξημένες κενώσεις και η ναυτία. [4] Αυτό φυσικά δεν είναι απαραίτητο ότι θα συμβεί, ο κάθε οργανισμός είναι διαφορετικός. Στην περίπτωση που λαμβάνετε και συμπληρώματα σιδήρου (> 25 mg την ημέρα) υπάρχει πιθανότητα να μειωθούν τα επίπεδα ψευδαργύρου στο αίμα. [5] 

Συμπερασματικά

 Ο ψευδάργυρος είναι ένα πολύ βασικό μέταλλο για τη σωστή λειτουργία και ανάπτυξη  του οργανισμού μας. Είναι βασικός στοιχείο για την διατήρηση και ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος αλλά και την υγεία των οστών και του δέρματος. Καταναλώνουμε τα τρόφιμα όπου μας προσφέρουν επαρκή δόση ψευδαργύρου ή ύστερα από τις οδηγίες του γιατρού και του διατροφολόγου- διαιτολόγου μας, λαμβάνουμε κάποιο συμπλήρωμα διατροφής

 

Αφήστε μια απάντηση

Icon

5,0 92 reviews