Ασβέστιο

asbestio
3 λεπτά διάβασμα

Τι είναι το ασβέστιο και ποιες οι λειτουργίες του

Το ασβέστιο, ανήκει στην ομάδα των μετάλλων και είναι βασικό στοιχείο για αρκετές ζωτικές λειτουργίες του οργανισμού. Η πιο γνωστή του λειτουργία, είναι η θετική επίδραση που έχει στην υγεία των οστών. [1] Παρόλα αυτά, το συγκεκριμένο μέταλλο, έχει πολλές ακόμα ιδιότητες. Συμβάλει, στην ορθή λειτουργία των μυών, νευροδιαβιβαστών, πεπτικών ενζύμων και στην σύνθεση των οστών.   

 

Τροφές αυξημένες σε ασβέστιο 

Ζωικές πηγές: 

  • Γάλα πλήρες, χαμηλών λιπαρών και εμπλουτισμένο ασβεστίου 
  • Γιαούρτι 
  • Σολωμός 
  • Σαρδέλα  
  • Τυριά (τα σκληρά τυριά π.χ γραβιέρα, έχουν υψηλότερη περιεκτικότητα σε σύγκριση με τα μαλακά τυριά π.χ φέτα) 

Φυτικές πηγές:

  • Ταχίνι
  • Αποξηραμένα σύκα 
  • Αμύγδαλα
  • Σουσάμι 
  • Ανανάς  

Τι επηρεάζει την απορρόφηση του ασβεστίου;

Η απορρόφηση του ασβεστίου, μπορεί να επηρεαστεί από διάφορες καταστάσεις, καθώς και από κάποια τρόφιμα που λειτουργούν ως αναστολείς. [2]  Ενδεικτικά, κάποια είναι: 

Το φυτικό οξύ, που βρίσκεται κυρίως σε δημητριακά λειτουργεί ως δεσμευτικό και δεν βοηθά το έντερο να απορροφήσει όλη την ποσότητα ασβεστίου που καταναλώνεται από τα τρόφιμα. Ένα άλλο οξύ που δυσκολεύει σε μεγαλύτερο βαθμό την απορρόφηση του ασβεστίου, είναι το οξαλικό οξύ. Το βρίσκουμε σε τρόφιμα όπως το κακάο και η σόγια. Αυτό συμβαίνει διότι όταν έρχεται σε επαφή με το ασβέστιο, δημιουργείται οξαλικό ασβέστιο όπου θεωρείται αναστολέας απορρόφησης. 

Η καφεΐνη. Λόγω της διουρητικής δράσης του καφέ και του τσαγιού. Πιο συγκεκριμένα, το ασβέστιο αποβάλλεται από τον οργανισμό πριν προλάβει να απορροφηθεί. Μία σωστή δοσολογία είναι μία με δύο κούπες καφέ ημερησίως. [2]

Το αλάτι. Μία παρόμοια δράση με αυτή της καφείνης έχει και το αλάτι. Όταν καταναλώνουμε αυξημένη ποσότητα αλατιού, προκαλείται αυξημένη αποβολή ασβεστίου μέσω της ούρησης. 

 

Ημερήσιες ανάγκες ασβεστίου 

Ενήλικες άνδρες και γυναίκες εως 50 ετών : 1000 mg

Μετεμμηνόπαυση: 1500 mg 

Ενήλικες άνδρες 50-70 ετών: 1000mg 

Ενήλικες άνδρες 50-70 ετών: 1200mg

Ενήλικες άνδρες και γυναίκες άνω των 70 ετών: 1200mg 

Παιδιά 1-3 ετών: 700 mg 

Παιδιά 4-8 ετών: 1000 mg 

Παιδιά 9-18 ετών: 1300mg 

 

Για παράδειγμα, ένα ποτήρι γάλα χαμηλών λιπαρών (240ml) αποδίδει 352 mg ασβεστίου και 4 αποξηραμένα σύκα 500 mg. 

Τι μπορεί να προκαλέσει η έλλειψη ασβεστίου; 

Όπως προαναφέραμε, το ασβέστιο είναι βασικό για την ορθή ανάπτυξη των οστών και  γι’ αυτό το λόγο, μειωμένα ποσοστά ασβεστίου στο σώμα προκαλούν, τακτικούς τραυματισμούς ή και κράμπες, καθώς το συγκεκριμένο μέταλλο ενισχύει την μυική ανάπτυξη. Χρόνια έλλειψη σιδήρου, είναι πιθανό να οδηγήσει σε ραχίτιδα (μία πάθηση που τα οστά μαλακώνουν αρκετά και δημιουργείται παραμόρφωση) και στις γνωστές παθήσεις, την οστεοπόρωση και την οστεοπενία. [3]

 

Ποιες ομάδες ατόμων έχουν αυξημένες ανάγκες ασβεστίου;

  • Γυναίκες μετά την διακοπή της έμμηνου ρύσης. Στην φάση της εμμηνόπαυσης, οι γυναίκες χρειάζονται μεγαλύτερη πρόσληψη ασβεστίου έτσι ώστε να μην μειωθεί η αστική πυκνότητα άρα και να μην προκληθεί οστεοπόρωση. [4]
  • Γυναίκες κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης. Έρευνες δείχνουν πως, το ασβέστιο, προστατεύει το καρδιαγγειακό σύστημα του εμβρύου μέχρι την παιδική του ηλικία. Επίσης έχει παρατηρηθεί πως, στις  εγκυμονούσες που λάμβαναν συμπλήρωμα ασβεστίου, μειώθηκαν αρκετά οι πιθανότητες πρόωρου τοκετού καθώς και επιπλοκών. [4]. 
  • Άτομα που δεν λαμβάνουν γαλακτοκομικά προϊόντα όπως οι χορτοφάγοι ή με διαγνωσμένη δυσανεξία στη λακτόζη. [5] 
  • Άτομα με διαγνωσμένες παθήσεις του εντέρου όπως το ευερέθιστο έντερο (καθώς δεν γίνεται σωστά η λειτουργία της απορρόφησης) [5] 

 

Συμπερασματικά, το ασβέστιο είναι ένα πολύ βασικό μέταλλο για τη σωστή λειτουργία και ανάπτυξη  του οργανισμού μας. Είναι βασικός πυλώνας για την ανάπτυξη και διατήρηση κυρίως των οστών αλλά και τον μυών. Καταναλώνουμε τα τρόφιμα όπου μας προσφέρουν επαρκή δόση ασβεστίου ή ύστερα από τις οδηγίες του γιατρού και του διατροφολόγου – διαιτολόγου μας, λαμβάνουμε κάποιο συμπλήρωμα διατροφής. 

Αφήστε μια απάντηση

Icon

5,0 87 reviews