Ζάχαρη: Ποιο είδος είναι καλύτερο για μένα;

zahari poio eidos einai kalytero
4,5' λεπτά διάβασμα

Ζάχαρη και τα διάφορα είδη της: ποιες οι διαφορές;

Η ζάχαρη αποτελεί ένα κοινώς αποδεκτό τρόφιμο, πολύ αγαπημένο σε αρκετά άτομα λόγω της γλυκιάς της γεύσης. Όμως είναι δεδομένο πλέον ότι η υπερκατανάλωση ζάχαρης, συνδέεται με την εμφάνιση διαφόρων ασθενειών και παχυσαρκίας. Επομένως είναι λογικό να ψάχνουμε για εναλλακτικές τροφές αντίστοιχες της ζάχαρης σε γεύση, που όμως δεν θα έχουν αρνητικές επιδράσεις στην υγεία. 

Λευκή ζάχαρη ή καστανή 

Πολύ μεγάλη συζήτηση μεταξύ συγγενών, φίλων κ.α. για το αν θα πρέπει να αντικατασταθεί η λευκή με την καστανή ζάχαρη, καθώς πολλοί υποστηρίζουν ότι η καστανή ζάχαρη είναι πιο υγιεινή. Η διαφορά των δύο έγκειται στην επεξεργασία, όπου για να δημιουργηθεί η λευκή ζάχαρη, απομακρύνεται η μελάσα από την καστανή ζάχαρη. Η διαδικασία αυτή δεν φαίνεται να έχει αντίκτυπο στη διατροφική αξία τη ζάχαρης. Μόνη εξαίρεση αποτελεί ότι η καστανή ζάχαρη περιέχει κάποια ποσότητα μετάλλων, που όμως δεν φαίνεται να οδηγούν σε κάποιο όφελος για την υγεία. Συμπερασματικά, η καστανή ζάχαρη δεν είναι καλύτερη από τη λευκή ζάχαρη και δεν υπάρχει όφελος στην υγεία από την αντικατάσταση της δεύτερης με την πρώτη. 

Ζάχαρη καρύδας 

Η ζάχαρη καρύδας προέρχεται από το γλυκό υγρό που έχει το φυτό της καρύδας. Από αυτό με τη βοήθεια της θερμότητας, εξατμίζεται το νερό και μένει μόνο το στερεό μέρος που αποτελεί τη ζάχαρη. Έχει την ίδια γλυκύτητα και τη κρυσταλλική ζάχαρη. Αρκετοί πιστεύουν ότι η ζάχαρη καρύδας είναι πιο υγιεινή από την κοινή ζάχαρη. Όμως στην πραγματικότητα κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Ειδικότερα, έχουν σχεδόν ίδια θερμιδική αξία και περιεκτικότητα σε σάκχαρα, με τη ζάχαρη καρύδας να έχει λίγο λιγότερες θερμίδες και σάκχαρα. Δεν υπάρχει όμως μεγάλη διαφορά. 

Μέλι, σιρόπι αγαύης, σιρόπι σφενδάμου: ποιες οι διαφορές;

Το μέλι αντικαθιστά πολύ συχνά τη ζάχαρη ως ένα τρόφιμο που θα δώσει γλυκιά γεύση και θα προσφέρει επιπλέον οφέλη, λόγω ορισμένων θρεπτικών συστατικών που περιέχει. Παράλληλα, περιέχει μικρότερη ποσότητα σακχάρων σε σύγκριση με τη ζάχαρη, επομένως δεν θεωρείται τόσο επιβλαβές ως προς αυτό το κομμάτι. Εφόσον λοιπόν μέσα στη μέρα και την εβδομάδα δεν γίνεται υπερκατανάλωση μελιού, τότε θεωρείται ευεργετικό. 

Το σιρόπι σφενδάμου φτιάχνεται από το υγρό που υπάρχει στα δέντρα σφενδάμου, όπου αφού το υγρό συλλεχθεί βράζει ώστε να εξατμιστεί το νερό και να παρασκευαστεί ένα παχύρευστο υγρό. Το σιρόπι σφενδάμου δεν αποτελεί απλά ένα σακχαρούχο υγρό, αλλά περιέχει και χρήσιμα μέταλλα. Παράλληλα, περιέχει και ίδια περιεκτικότητα σακχάρων με το μέλι. Επομένως αποτελεί μια καλή εναλλακτική της ζάχαρης και φαίνεται να είναι ισοδύναμο με το μέλι.

Τέλος, το σιρόπι αγαύης προέρχεται από το υγρό του φυτού της αγαύης. Η επεξεργασία που χρειάζεται το υγρό αυτό έχει περισσότερα βήματα σε σχέση με την παραγωγή του σιροπιού σφενδάμου. Λόγω του γεγονότος ότι έχει χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη από τα παραπάνω (δηλαδή ανεβάζει λιγότερο απότομα το σάκχαρο στο αίμα), πολύ πιστεύουν ότι αποτελεί και μία καλύτερη επιλογή. Ωστόσο, περιέχει αρκετά υψηλή ποσότητα φρουκτόζης, σάκχαρο το οποίο, αν καταναλώνεται σε μεγάλες ποσότητες αυξάνει αποδεδειγμένα τον κίνδυνο για εμφάνιση διαφόρων ασθενειών, καθώς επιβαρύνει και τη μεταβολική λειτουργία του συκωτιού. Επομένως, δεν αποτελεί μια καλή επιλογή αντί αυτών που προαναφέρθηκαν. 

Γλυκαντικά

Τα γλυκαντικά αποτελούν ουσίες, υποκατάστατα της ζάχαρης, που δεν έχουν θερμίδες. Κατά κανόνα έχουν πολύ μεγαλύτερη γλυκύτητα, γι αυτό και απαιτούνται σε μικρότερη ποσότητα από τη ζάχαρη. Τα γλυκαντικά, εφόσον χρησιμοποιούνται με μέτρο, αποτελούν μια καλή λύση στην αντικατάσταση της ζάχαρης στη διατροφή. Αλλά είναι σημαντικό και στην περίπτωση των γλυκαντικών να μην γίνονται υπερβολές, καθώς υπάρχει περίπτωση η υπερβολική πρόσληψη να οδηγήσει μακροπρόθεσμα σε αρνητικές επιδράσεις στον οργανισμό. 

 

Διαβάστε περισσότερα εδώ: Γλυκαντικά: πόσο ασφαλή και υγιεινά είναι;

Άλειμμα Χουρμά 

Το άλειμμα χουρμά είναι άλλη μία εναλλακτική επιλογή αντί της ζάχαρης. Ειδικότερα, έχει λιγότερες θερμίδες σε σχέση με τα προαναφερθέντα και λιγότερα σάκχαρα. Παράλληλα, περιέχει χρήσιμα μέταλλα όπως κάλιο, μαγνήσιο, ασβέστιο και φώσφορο αλλά και βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Σημαντικό να αναφερθεί ότι παρά τη χαμηλότερη περιεκτικότητα αλείμματος χουρμά σε σάκχαρα σε σχέση με τα προηγούμενα προϊόντα, δεν παύει να θεωρείται και αυτό ένα προϊόν υψηλής περιεκτικότητας σε σάκχαρα. Επομένως, και το άλειμμα χουρμά θα πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο. 

Στον παρακάτω πίνακα μπορείς να δεις τη διατροφική ανάλυση για όσα αναφέρθηκαν παραπάνω: 

ΘερμίδεςΥδατάνθρακες

(γρ.)

Σάκχαρα

(γρ.)

Λίπη

(γρ.)

Πρωτεΐνες

(γρ.)

Λευκή ζάχαρη40010010000
Καστανή ζάχαρη40010010000
Ζάχαρη καρύδας39091,988,31,91,9
Μέλι34285661,50,4
Σιρόπι Σφενδάμου2616562<0,5<0,5
Σιρόπι αγαύης      3208079<0,5<0,5
Άλειμμα Χουρμά28057,251,4<0,51,14

Συμπερασματικά: Τι να επιλέξω; 

Η υπερβολική κατανάλωση σακχάρων γενικότερα και όχι μόνο ζάχαρης είναι αδιαμφισβήτητα επιβλαβής για την υγεία. Η κατανάλωση ζάχαρης όμως θα μας δώσει μόνο τα σάκχαρα, καθώς δεν περιέχει κανένα άλλο θρεπτικό συστατικό. Αντίθετα, άλλες εναλλακτικές ζάχαρης, όπως το μέλι, το σιρόπι σφενδάμου και το άλειμμα χουρμά, θα προσφέρουν και κάποιες μικρές ποσότητες απαραίτητων βιταμινών και μετάλλων, πέρα από τα σάκχαρα, ενώ υπάρχει και κάποιο όφελος, δεδομένου της λίγο μικρότερης περιεκτικότητάς τους σε σάκχαρα. Επομένως, μπορούμε να πούμε ότι η καλύτερη επιλογή είναι το μέλι, το σιρόπι σφενδάμου ή το άλειμμα χουρμά. Όμως και αυτά θα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο, γιατί διαφορετικά θα ασκούν παρόμοια δράση με την ζάχαρη. Αν δεις ότι δεν μπορείς να περιορίσεις την ποσότητα αυτών, μπορείς να δοκιμάσεις να τα αντικαταστήσεις κατά ένα μέρος με γλυκαντικά. 

Αφήστε μια απάντηση

Icon

5,0 90 reviews