Διατροφή για υποθυρεοειδισμό

diatrofi gia yperthiroidismo
4 λεπτά διάβασμα

Διατροφή για υποθυρεοειδισμό 

Ο υποθυρεοειδισμός είναι μια αυτοάνοση πάθηση (στην πλειοψηφία των περιπτώσεων), η οποία αν δεν ρυθμιστεί με την κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή μπορεί να οδηγήσει σε πρόσληψη βάρους ή σε αδυναμία απώλειας, παρά την προσπάθεια. Υπό συνθήκες όμως που ο υποθυρεοειδισμός είναι ρυθμισμένος με φαρμακευτική αγωγή, τι ρόλο μπορεί να παίξει η διατροφή στη εξέλιξη της νόσου; 

Υποθυρεοειδισμός και απώλεια βάρους 

Εφόσον τεθεί η διάγνωση του υποθυρεοειδισμού, χορηγηθούν τα απαραίτητα φάρμακα και οι ορμόνες του θυρεοειδή φτάσουν σε φυσιολογικά επίπεδα στο αίμα, τότε ο οργανισμός ανακτά και πάλι την ικανότητα του να χάνει βάρος, το ίδιο εύκολα, όπως και πριν τον υποθυρεοειδισμό. Ο λόγος για τον οποίο εμφανιζόταν αύξηση του βάρους πριν  τη διάγνωση του υποθυρεοειδισμού, είναι λόγω της μειωμένης παραγωγής θυρεοειδικών ορμονών, και όχι γενικότερα της πάθησης αυτής καθ’ αυτής. Επομένως, δεν χρειάζεται να αγχώνεστε για την απώλεια βάρους αν έχετε υποθυρεοειδισμό, εφόσον λαμβάνετε καθημερινά τη φαρμακευτική σας αγωγή. 

Υπάρχει διατροφή η οποία λειτουργεί καλύτερα στο υποθυρεοειδισμό;

Δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη διατροφή, η οποία να προτείνεται ειδικά για τον υποθυρεοειδισμό. Ωστόσο, η υιοθέτηση ενός Μεσογειακού προτύπου διατροφής συμβάλλει γενικότερα στην υγεία του οργανισμού, και εμφανίζει μεγαλύτερα οφέλη σε σχέση με άλλες δίαιτες, επομένως συστήνεται και για άτομα με υποθυρεοειδισμό. Η συγκεκριμένη δίαιτα βασίζεται στην κατανάλωση ολικής άλεσης δημητριακών, όπως ψωμί, μακαρόνια ολικής άλεσης, καστανό ρύζι κ.λπ., φρούτων και λαχανικών, οσπρίων, ελαιόλαδου, ξηρών καρπών, σπόρων και ψαριών, ενώ προτείνεται ο περιορισμός της κατανάλωσης κρέατος και ιδιαίτερα κόκκινου.  

Παρόλο που δεν φαίνεται να υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο διατροφικό πρότυπο που να λειτουργεί καλύτερα στην περίπτωση του υποθυρεοειδισμού, υπάρχουν μερικά δεδομένα σχετικά με την κατανάλωση συγκεκριμένων θρεπτικών συστατικών και τροφίμων, και την επίδρασή τους στην υγεία του θυρεοειδούς αδένα. 

  • Ιώδιο 

Το ιωδιούχο αλάτι, τα θαλασσινά, τα ψάρια, το γάλα, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα αυγά αποτελούν πηγές ιωδίου. Αυτό που φαίνεται από τις έρευνες είναι ότι η επαρκής (αλλά όχι η υπερβολική) πρόσληψη ιωδίου, μπορεί να συμβάλλει στη φυσιολογική λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα. Επομένως, προτείνεται η χρήση ιωδιούχου αλατιού καθημερινά στα φαγητά ή διαφορετικά η συχνή κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν ιώδιο. Πρέπει όμως να υπογραμμισθεί ότι ή υπερβολική πρόσληψη ιωδίου μπορεί να οδηγήσει στα αντίθετα αποτελέσματα, δηλαδή σε δυσλειτουργία του θυρεοειδούς, για αυτό και δεν προτείνεται η χρήση συμπληρώματος ιωδίου, εκτός και αν το έχει προτείνει κάποιος επιστήμονας υγείας, μετά από ιατρική και διατροφική αξιολόγηση. (1,2)

  • Σίδηρος

Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για την σύνθεση των ορμονών του θυρεοειδή. Επομένως, η έλλειψη σιδήρου μπορεί να επηρεάσει ακόμη και τη θεραπεία του υποθυρεοειδισμού, για αυτό και καλό είναι να λάβετε συμπλήρωμα σιδήρου σε περιπτώσεις έλλειψης. Επιπλέον, καλές διαιτητικές πηγές σιδήρου αποτελούν το κρέας, τα αυγά, τα ψάρια, τα θαλασσινά και τα όσπρια. (2)

  • Σταυρανθή λαχανικά

Τα σταυρανθή λαχανικά συμπεριλαμβάνουν το κουνουπίδι, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το μπρόκολο, τα γογγύλια κ.α. Από μελέτες κυρίως σε ζώα, φαίνεται να περιέχουν μία ουσία, η οποία να επηρεάζει την απορρόφηση του ιωδίου, με αποτέλεσμα την μη επαρκή πρόσληψη του από τον οργανισμό και την αδυναμία σύνθεσης των θυρεοειδικών ορμονών. Δεν υπάρχουν ακόμα ξεκάθαρα δεδομένα για τον άνθρωπο, επομένως δεν χρειάζεται να τα βγάλετε εντελώς από τη διατροφή σας αν πάσχετε από υποθυρεοειδισμό, απλά να μην είναι συχνή η κατανάλωση τους. (1)

  • Προϊόντα Σόγιας

Και τα προϊόντα σόγια φαίνεται να περιέχουν μια ουσία, η οποία έχει παρόμοια δράση με αυτήν των σταυρανθών λαχανικών, μειώνοντας την ικανότητα του θυρεοειδούς αδένα να παράγει τις ορμόνες του. Όμως επειδή και σε αυτή την περίπτωση δεν έχουμε ακόμα σαφή συμπεράσματα, μπορείτε να τα καταναλώνετε, αλλά όχι καθημερινά. (1)

Απορρόφηση φαρμάκου: πως μπορεί να επηρεαστεί από διάφορα θρεπτικά συστατικά και συμπληρώματα;

Η λήψη ορισμένων συμπληρωμάτων μπορεί να επηρεάσει την απορρόφηση του φαρμάκου. Για παράδειγμα η λήψη συμπληρώματος ασβεστίου μπορεί να επηρεάσει αρνητικά στην απορρόφηση του φαρμάκου, για αυτό και προτείνεται να υπάρχει απόσταση στη λήψη των δύο, τουλάχιστον 4 ωρών. Επιπλέον, ο καφές, τα συμπληρώματα καφεΐνης και φυτικών ινών πρέπει και αυτά να λαμβάνονται σε χρονική απόσταση 1 ώρας από την λήψη του φαρμάκου, ώστε να μην επηρεαστεί η απορρόφηση του. (1)

Συμπερασματικά 

Δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο διατροφικό πρότυπο που να ενδείκνυται περισσότερο στην περίπτωση του υποθυρεοειδισμού. Υπάρχουν όμως κάποια θρεπτικά συστατικά και τρόφιμα, τα οποία πρέπει είτε να λαμβάνονται σε επαρκής ποσότητες είτε να μην καταναλώνονται τόσο συχνά, όπως είναι το ιώδιο, ο σίδηρος, τα σταυρανθή λαχανικά και τα προϊόντα σόγιας. Σε κάθε περίπτωση, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να συμβουλευτείτε έναν διαιτολόγο-διατροφολόγο, ο οποίος θα αξιολογήσει τις διατροφικές σας συνήθειες και θα σας κατευθύνει κατάλληλα ως προς την κατανάλωση των διαφόρων τροφίμων και θρεπτικών συστατικών. 

Αφήστε μια απάντηση

Icon

5,0 88 reviews