Καρδιά και εγκέφαλος: Ποιες τροφές είναι καλές;

Kardia kai egkefalos
4 λεπτά διάβασμα

Καρδιά και εγκέφαλος: Ποιες τροφές είναι καλές;

Η καρδιά και ο εγκέφαλος, αποτελούν τα σημαντικότερα όργανα του ανθρώπινου οργανισμού. Η διατήρηση της καλύτερης δυνατής λειτουργικότητας τους όσο περνάνε τα χρόνια, συνεισφέρει στη διατήρηση της ποιότητας ζωής του ατόμου. Οι καθημερινές συνήθειες στη ζωή του ατόμου είναι αυτές που θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στην υγεία αυτών των οργάνων και όχι μόνο. Μέσα στις συνήθειες συμπεριλαμβάνονται και οι διατροφικές συνήθειες οι οποίες ανάλογα με τα τρόφιμα που καταναλώνονται και τη συχνότητα αυτών μπορεί να αποβούν ευεργετικές ή επιβαρυντικές. Γι΄ αυτό και σε αυτό το άρθρο θα βρεις όλα τα τρόφιμα που συμβάλλουν στη διατήρηση της υγείας της καρδιάς και του εγκεφάλου, ώστε να τα εντάξεις στη διατροφή σου. 

Τρόφιμα πλούσια σε αντιοξειδωτικά

Τα αντιοξειδωτικά είναι μόρια τα οποία μειώνουν το οξειδωτικό στρες το οποίο μπορεί να εμφανιστεί στον οργανισμό, οδηγώντας έτσι στη βελτίωση της υγείας της καρδιάς και του εγκεφάλου. Τρόφιμα πλούσια σε αντιοξειδωτικά είναι τα εξής:

  • Φρούτα και λαχανικά
  • Ορισμένοι ξηροί καρποί όπως καρύδια 
  • Κόκκινα φασόλια
  • Ρίγανη
  • Κακάο
  • Τσάι

Ειδικότερα, τα φρούτα και τα λαχανικά παρέχουν χρήσιμα θρεπτικά συστατικά που συμβάλλουν στην καλή υγεία της καρδιάς. Συγκεκριμένα, τα αντιοξειδωτικά, οι φυτικές ίνες και οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β φαίνεται να είναι ευεργετικά για τη σωστή λειτουργία της. Σημαντικό να αναφερθεί ότι τα οφέλη αυτά που εμφανίζονται με την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, δεν φαίνεται να εμφανίζονται στην περίπτωση της συμπληρωματικής χορήγησης των αντίστοιχων θρεπτικών συστατικών που περιέχουν τα φρούτα και τα λαχανικά. Επομένως, αυτό δείχνει ότι τα οφέλη αυτά προέρχονται  από ένα σύνθετο σύνολο θρεπτικών συστατικών, φυτοχημικών ουσιών και φυτικών ινών, το οποίο δεν είναι το ίδιο με ένα πολυβιταμινούχο συμπλήρωμα. (1) 

Τρόφιμα πλούσια σε πολυφαινόλες

Οι πολυφαινόλες είναι ουσίες οι οποίες δεν είναι απαραίτητες για τον οργανισμό, όμως έχουν πολλά οφέλη για την υγεία. Ειδικότερα, συμβάλλουν στην καλή υγεία της καρδιάς, αφού μειώνουν την αρτηριακή πίεση, βελτιώνουν το λιπιδαιμικό προφίλ (χοληστερίνη, τριγλυκερίδια κ.λπ.) και μειώνουν την φλεγμονή. Τρόφιμα πλούσια σε πολυφαινόλες είναι τα εξής (3): 

  • Φρούτα όπως σταφύλι, μούρα, κεράσι, ρόδι, φράουλες
  • Λαχανικά όπως, κόκκινο λάχανο και κρεμμύδι, μπρόκολο 
  • Προϊόντα ολικής άλεσης
  • Καφές
  • Τσάι 
  • Κακάο
  • Ελαιόλαδο
  • Κόκκινο κρασί

Τρόφιμα πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα 

Η επαρκής κατανάλωση ω-3 λιπαρών οξέων παρουσιάζει οφέλη τόσο για την καρδιά, όσο και για τον εγκέφαλο. Συγκεκριμένα, τα ω-3 λιπαρά οξέα παρουσιάζουν αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις δράσεις, με αποτέλεσμα να μειώνεται ο κίνδυνος εμφάνισης καρδιαγγειακής νόσου, λόγω της μείωσης της χοληστερίνης και όχι μόνο. Επιπλέον, τα ω3 λιπαρά οξέα διατηρούν την υγεία του εγκεφάλου, μειώνοντας τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας σχετιζόμενης με την ηλικία. Τα πιο δραστικά μόρια ω-3 λιπαρών οξέων περιέχονται στα ψάρια και ιδιαίτερα στα λιπαρά ψάρια, όπως σαρδέλες, σολομός κ.α. Γι αυτό και προτείνεται η κατανάλωση 1-2 μερίδων ψαριού την εβδομάδα, που ένα από τα δύο να είναι λιπαρό ψάρι. Σε ορισμένες περιπτώσεις ατόμων, ανάλογα με το ιατρικό ιστορικό, φαίνεται ότι η συμπληρωματική χορήγηση ω-3 λιπαρών οξέων μπορεί να οδηγήσει σε επιπρόσθετα οφέλη, όσον αφορά την υγεία της καρδιάς (1,2).

Υπάρχουν και φυτικές πηγές ω-3 λιπαρών οξέων, που όμως δεν είναι τόσο δραστικά όσο τα ω-3 από το ψάρι. Αυτές είναι οι εξής:

Τρόφιμα πλούσια σε τρυπτοφάνη 

Η τρυπτοφάνη είναι ένα απαραίτητο αμινοξύ για τον ανθρώπινο οργανισμό, και αποτελεί το πρόδρομο μόριο για τη σύνθεση διαφόρων ουσιών, όπως είναι η σεροτονίνη, που καθορίζει τη διάθεση και την όρεξη και η μελατονίνη, που συνδέεται με τον κιρκάδιο ρυθμό και ρυθμίζει τον υπνο. Αυτά τα μόρια παράγονται από τον εγκέφαλο και μέσω αυτών πραγματοποιούνται διάφορες λειτουργίες και δίνονται διάφορα σήματα στον οργανισμό. Επομένως η τρυπτοφάνη είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καλή λειτουργία του εγκεφάλου. Τρόφιμα που περιέχουν τρυπτοφάνη είναι τα παρακάτω (2): 

  • Σπόροι και ξηροί καρποί 
  • Κρέας
  • Λιπαρά ψάρια και οστρακοειδή 
  • Σόγια και προϊόντα της
  • Τυριά 
  • Αυγά 
  • Όσπρια 
  • Προϊόντα ολικής άλεσης
  • Μαύρη σοκολάτα

Τρόφιμα πλούσια σε τυροσίνη 

Η τυροσίνη είναι και αυτή ένα αμινοξύ, ωστόσο δεν είναι απαραίτητο για τον οργανισμό όπως είναι η τρυπτοφάνη, διότι μπορεί και παράγεται στο ανθρώπινο οργανισμό. Παρόλα αυτά φαίνεται ότι η τυροσίνη συμβάλλει στην καλύτερη γνωστική λειτουργία, αφού και αυτή συνθέτει διάφορα σηματοδοτικά μόρια του εγκεφάλου όπως η ντοπαμίνη και η νορεπινεφρίνη. Τρόφιμα πλούσια σε τυροσίνη είναι τα παρακάτω (2):

  • Κρέας
  • Ψάρι
  • Τόφου
  • Γαλακτοκομικά 
  • Φασόλια
  • Κολοκυθόσποροι 
  • Άγριο ρύζι 
  • Αυγά 
  • Γλυκοπατάτες
  • Αρακάς

Συμπερασματικά

Μία πληθώρα τροφίμων περιέχει πολλά συστατικά τα οποία είναι ωφέλιμα για την υγεία της καρδιάς και του εγκεφάλου. Το κλειδί για αυτά την καλή υγεία αυτών των οργάνων είναι μία ισορροπημένη διατροφή με έμφαση στην ποικιλία τροφίμων, και ειδικότερα να περιλαμβάνει απαραίτητα ψάρι, φρούτα και λαχανικά για επαρκή πρόσληψη ω-3 λιπαρών οξέων και αντιοξειδωτικών ουσιών, τα 2 βασικότερα μόρια για την καλή υγεία συνολικά του οργανισμού.

Αφήστε μια απάντηση

Icon

5,0 87 reviews