Βιταμίνη Β12

vitamini b12
3 λεπτά διάβασμα

Τι είναι

Η βιταμίνη Β12 ή αλλιώς κοβαλαμίνη, ανήκει στην ομάδα των λιποδιαλυτών βιταμινών και στο σύμπλεγμα βιταμινών Β. Αποτελεί μία από τις σημαντικότερες βιταμίνες καθώς εμπλέκεται σε πληθώρα λειτουργιών του οργανισμού. 

Οι σημαντικότερες λειτουργίες της βιταμίνης Β12

  • Ενέργεια. Η συγκεκριμένη βιταμίνη έχει πρωταρχικό ρόλο στην παραγωγή ενέργειας και βοηθά στη μείωση της κόπωσης. 
  • Φυσιολογική λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. 
  • Συμβάλει στην εγκεφαλική και νευρολογική λειτουργία.
  • Καλή υγεία των οστών. 

Τι μπορεί να προκαλέσει η έλλειψη της Β12

Η βιταμίνη Β12 βρίσκεται κυρίως σε ζωικές πηγές π.χ (κρέας, γαλακτοκομικά κτλ). Άρα επόμενο είναι, άτομα όπως χορτοφάγοι ή άτομα τρίτης ηλικίας (λόγω δυσκολίας στη μάσηση),να παρουσιάζουν έλλειψη στη βιταμίνη. Τα συμπτώματα της έλλειψης δεν παρουσιάζονται άμεσα, μπορεί να περάσουν μήνες είτε και χρόνια. Συνήθως παρουσιάζεται κούραση, μυϊκή αδυναμία άρα και δυσκολία στο βάδισμα και στην ισορροπία, κράμπες στα άκρα, αδυναμία στη μνήμη κ.α 

 

Ποιες ομάδες ανθρώπων έχουν περισσότερες πιθανότητες έλλειψης βιταμίνης Β12

  • Χορτοφάγοι ή vegan 
  • Άτομα που καταναλώνουν αυξημένες ποσότητες αλκοόλ 
  • Άτομα με κακοήθη αναιμία 
  • Άτομα τρίτης ηλικίας 
  • Άτομα με διαταραχές ανοσοποιητικού 
  • Άτομα που πάσχουν από σύνδρομα δυσαπορρόφησης 
  • Διαβητικοί  

Τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη Β12:

  • Κόκκινο κρέας
  • Γάλα  
  • Αυγά  
  • Πουλερικά 
  • Ψάρια 
  • Θαλασσινά  

Συνιστώμενη Ημερήσια Πρόσληψη Β12

Παιδιά από 6 μηνών – 18 ετών : 0,4mg – 2,4 mg

Ενήλικες : 2,4 mg

Ενήλικες άνω των 50 ετών : 125- 250mg

Χορτοφάγοι :50-100 mg

Εγκυμονούσες : 2,4 mg

 

Αντενδείξεις

Ποτέ δεν θα πρέπει να καταναλώνουμε αυξημένες ποσότητες κάποιου συστατικού θεωρώντας πως θα μας κάνει περισσότερο καλό. Η συγκεκριμένη βιταμίνη κατατάσσεται στις υδατοδιαλυτές βιταμίνες άρα η περισσευούμενη ποσότητα αποβάλλεται από τον οργανισμό μέσω των ούρων. Παρόλα αυτά, υψηλές δοσολογίες (μέσω συμπληρωμάτων) έχουν συνδεθεί με ακμή και σε άτομα με διαβήτη ή νεφρικές παθήσεις έχουν παρουσιάσει αρνητικές επιπτώσεις. 

Ο διατροφολόγος σου θα σε βοηθήσει να σχεδιάσετε ένα πρόγραμμα διατροφής προσαρμοσμένο στην καθημερινότητα σας και πλούσιο σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.

Συμπερασματικα 

Η βιταμίνη Β12 είναι ένα πάρα πολύ θρεπτικό συστατικό για τον ανθρώπινο οργανισμό και βοηθάει σε πολλαπλές λειτουργίες. Επιλέξτε να καταναλώσετε τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Β12 και στην περίπτωση που δεν καταναλώνετε ζωικές πηγές, επιλέξτε τρόφιμα τα οποία είναι εμπλουτισμένα σε αυτήν. Αν παρουσιαστούν κάποια από τα συμπτώματα έλλειψης που έχουν αναφερθεί παραπάνω, μην παραλείψετε να ζητήσετε από τον θεράποντα ιατρό σας να σας συνταγογραφήσει τις απαραίτητες εξετάσεις.

Αφήστε μια απάντηση

Icon

5,0 88 reviews