Στη δίαιτα Carnivore, οι άνθρωποι τρώνε μόνο κρέας: Εδώ είναι τι πρέπει να γνωρίζετε

Carnivore diaita
4 λεπτά διάβασμα

Τι είναι η δίαιτα Carnivore;

Η δίαιτα carnivore αποκτά όλο και περισσότερους οπαδούς τα τελευταία χρόνια. Αποτελεί μία διατροφή η οποία βασίζεται στην κατανάλωση κρέατος και ζωικών προϊόντων και στον περιορισμό των φυτικών τροφίμων, όπως φρούτα, λαχανικά, δημητριακά κ.α. Επιπλέον όσον αφορά τη κατανάλωση του κρέατος, προτείνεται να προτιμώνται τα πιο λιπαρά κομμάτια, ούτως ώστε να καλύπτονται οι ενεργειακές ανάγκες κάθε ατόμου. (1)

Με βάση τα παραπάνω, η δίαιτα carnivore παρέχει κυρίως πρωτεΐνη και λιπαρά, ενώ δεν παρέχει αρκετούς υδατάνθρακες, λόγω του περιορισμού των δημητριακών προϊόντων κυρίως. Επομένως, προσομοιάζει στη λεγόμενη κετογονική δίαιτα, κατά την οποία καταναλώνονται ελάχιστοι υδατάνθρακες μέσα στη μέρα, με σκοπό τη μεγαλύτερη ενεργοποίηση της λιπόλυσης. (1,2)

Τι μπορεί να φάει κανείς στην δίαιτα carnivore;

Συγκεκριμένα στη δίαιτα carnivore επιτρέπονται τα εξής τρόφιμα:

  • Κόκκινο κρέας
  • Πουλερικά
  • Ψάρια και θαλασσινά
  • Αυγά
  • Γαλακτοκομικά χωρίς λακτόζη (σε κάποιες περιπτώσεις)

Ενώ απαγορεύεται η κατανάλωση των παρακάτω:

  • Λαχανικά
  • Φρούτα
  • Ξηροί καρποί και σπόροι
  • Όσπρια
  • Δημητριακά και προϊόντα δημητριακών
  • Γαλακτοκομικά με λακτόζη
  • Αλκοόλ
  • Ποτά και ροφήματα εκτός νερού (2)

Είναι επαρκής σε θρεπτικά συστατικά; 

Με μια πρώτη ματιά θα έλεγε κανείς ότι όλες οι απαραίτητες βιταμίνες, μέταλλα και άλλα θρεπτικά συστατικά περιέχονται σε κάποια ποσότητα στα ζωικής προέλευσης τρόφιμα. Σε συνδυασμό με το ότι τα θρεπτικά αυτά συστατικά είναι κατά κανόνα περισσότερο βιοδιαθέσιμα για τον άνθρωπο (απορροφώνται καλύτερα) από τις ζωικές τους πηγές, παρά από τις φυτικές, μπορεί να πει κανείς ότι η carnivore δίαιτα είναι επαρκής σε θρεπτικά συστατικά. Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. (1)

Δύο βασικά θρεπτικά συστατικά φαίνεται να μην καταναλώνονται σε επαρκή ποσότητα σε μια δίαιτα carnivore. Η βιταμίνη C είναι ένα θρεπτικό συστατικό πολύ σημαντικό για τη σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού, την ακεραιότητα του δέρματος, ενώ παρουσιάζει σημαντικές αντιοξειδωτικές δράσεις. Η συγκεκριμένη βιταμίνη βρίσκεται σε σημαντικές ποσότητες σε φρούτα και λαχανικά. Επομένως, σε μια διατροφή η οποία “απαγορεύει” την κατανάλωση αυτων των ομάδων τροφίμων, η πρόσληψη βιταμίνης C δεν είναι αρκετή. (1)

Όσον αφορά το ασβέστιο, στην αυστηρή μορφή αυτού του διατροφικού προτύπου όπου δεν καταναλώνονται γαλακτοκομικά, η πρόσληψη ασβεστίου είναι πολύ χαμηλή, αφού τα γαλακτοκομικά και κάποια λαχανικά αποτελούν τις βασικές πηγές αυτού. Άλλα ακόμη και στην περίπτωση της κατανάλωσης γαλακτοκομικών στην carnivore δίαιτα, φαίνεται ότι η πρόσληψη ασβεστίου είναι μικρότερη σε σχέση με την αντίστοιχη σε μια κανονική διατροφή. (1)

Επιπλέον, σε μια τέτοια διατροφή που βασίζεται σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης, δεν είναι επαρκής η πρόσληψη φυτικών ινών. Οι φυτικές ίνες είναι πολύ σημαντικές για τη σωστή λειτουργία του εντέρου ενώ έχουν και πολλά άλλα οφέλη για την υγεία. Οι φυτικές ίνες περιέχονται κυρίως σε φρούτα, λαχανικά και ολικής άλεσης προϊόντα. Παράλληλα στα φρούτα και στα λαχανικά περιέχονται σημαντικές ουσίες με αντιοξειδωτικές δράσεις, οι οποίες δεν βρίσκονται σε επάρκεια σε ζωικής προέλευσης προϊόντα. (2)

 

Δίαιτα Carnivore και επιδράσεις στην υγεία

Η δίαιτα carnivore δεν αποτελεί ένα πρότυπο διατροφής το οποίο ταιριάζει σε όλους. Συγκεκριμένα, δεν είναι κατάλληλο για παιδιά, γυναίκες έγκυες ή που θηλάζουν, άτομα με διαταραγμένη λειτουργία νεφρών και ενδεχομένως άτομα με διαταραγμένη σχέση με το φαγητό. Επιπλέον, μια τέτοια διατροφή, με πολύ χαμηλή πρόσληψη υδατανθράκων, οδηγεί σε κάποια συμπτώματα τον πρώτο καιρό, όπως πονοκέφαλος, ζαλάδες, ναυτία, ευερεθιστότητα κ.α. (2)

Παράλληλα, το γεγονός ότι αποτελεί ένα διατροφικού πρότυπο χαμηλής πρόσληψης φυτικών ινών, μπορεί να μην είναι τόσο καλό για την υγεία του εντέρου, ενώ η αυξημένη πρόσληψη φυτικών ινών συνδέεται με μικρότερο κίνδυνο για καρδιαγγειακά, διαβήτη και καρκίνο του παχέος εντέρου, οφέλη τα οποία δεν θα εμφανιστούν στη δίαιτα carnivore. (2)

Επιπλέον, η μη επαρκής πρόσληψη αντιοξειδωτικών ουσιών λόγω της μη κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών, οδηγεί τον οργανισμό σε αδυναμία διαχείρισης του οξειδωτικού στρες, όταν αυτό εμφανίζεται, το οποίο αυξάνει τον κίνδυνο για διάφορες ασθένειες. Τέλος, φαίνεται ότι μια διατροφή πολύ χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακα σχετίζεται με αυξημένη θνησιμότητα σε άνδρες και γυναίκες. (2)

Πέρα από αυτά, μια διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα κρέατος και ζωικών προϊόντων, έχει ως επακόλουθο την αυξημένη κατανάλωση λίπους και συγκεκριμένα κορεσμένου λίπους, το λεγόμενο κακό λίπος, ενώ παράλληλα παρατηρείται αυξημένη πρόσληψη χοληστερόλης. Το γεγονός αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της χοληστερόλης (χοληστερίνης) στο αίμα με αποτέλεσμα την αύξηση του κινδύνου εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων. 

Συμπερασματικά

Η δίαιτα carnivore αποτελεί ένα πρότυπο διατροφής, το οποίο διαφέρει αρκετά από τη συνηθισμένη διατροφή. Σε αυτό το πρότυπο διατροφής αποκλείονται αρκετές ομάδες τροφίμων, σημαντικές για τη διατήρηση της υγείας του οργανισμού, ενώ φαίνεται ότι η αυξημένη κατανάλωση κρέατος και ζωικών προϊόντων, μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο για διάφορα νοσήματα. Επομένως, δεν αποτελεί ένα υγιεινό πρότυπο διατροφής ούτε φαίνεται να έχει πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες δίαιτες. 

Αφήστε μια απάντηση

Icon

5,0 88 reviews