Βιταμίνη D

vitamin d scaled
2 λεπτά διάβασμα

Η βιταμίνη D, είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη, γνωστή και ως η βιταμίνη του ήλιου καθώς η σύνθεση της ενεργοποιείται κατά την έκθεση των κυττάρων στον ήλιο. Η βιταμίνη D είναι τόσο σημαντική που θα μπορούσε να θεωρηθεί και ορμόνη

Οι σημαντικότερες λειτουργίες της είναι:
  • η ρύθμιση της ποσότητας ασβεστίου και φωσφορικών αλάτων στο σώμα και κατ επέκταση την υγεία των οστών, των δοντιών και των μυών. 
  • Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα 
  • Έρευνες συσχετίζουν θετικά τη βιταμίνη D με πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων, αυτοάνοσα νοσήματα (σκλήρυνση κατά πλάκας, έκζεμα, ψωρίαση κ.α.), κατάθλιψη, σακχαρώδη διαβήτη, διαχείριση βάρους.
Η έλλειψη της

Η έλλειψη βιταμίνης D μπορεί να προκαλεί κούραση, πόνους στο σώμα, έντονους οστικούς ή μυϊκούς πόνους ή αδυναμία, κατάγματα. 

Καθώς αναφέρθηκε ότι η βασική πηγή της βιταμίνης D είναι η έκθεση στον ήλιο, τους χειμερινούς μήνες παρατηρείται έλλειψη ή ανεπάρκεια βιταμίνης D ακόμα και στην Ελλάδα. Αυτό συμβαίνει κυρίως σε άτομα που δεν εκτίθενται αρκετά στο φως του ήλιου, ζουν σε πόλεις με υψηλό πληθυσμό, χρησιμοποιούν πολύ υψηλής προστασίας αντηλιακό ή έχουν σκούρο δέρμα (δηλαδή έχουν υψηλά επίπεδα μελατονίνης και δεν απορροφάται αρκετή βιταμίνη D)

Τρόφιμα υψηλά σε βιταμίνη D:

Παρόλο που η βασικότερη πηγή βιταμίνης D είναι η έκθεση του δέρματος στον ήλιο, υπάρχουν και κάποια τρόφιμα που μπορούν να ενισχύσουν φυσικά την πρόσληψη της. 

  • μουρουνέλαιο
  • λιπαρά ψάρια – όπως ο σολομός, οι σαρδέλες, η ρέγγα και το σκουμπρί
  • κόκκινο κρέας
  • συκώτι
  • κρόκοι αυγών
  • εμπλουτισμένα τρόφιμα – όπως μερικά αλείμματα ξηρών καρπών γάλατα και δημητριακά πρωινού
Συνιστώμενη Ημερήσια Πρόσληψη

Βρέφη 0-12 μηνών: 10mcg / 400 IC

Ηλικίες από 1-70 ετών: 15mcg / 600 IC

Ηλικίες από 71+ ετών: 20mcg / 800 IC

Εγκυμοσύνη: 15mcg / 600 IC

Θηλασμός: 15mcg / 600 IC

 

Πηγή: National Institutes of Health (NIH)

Χρειάζεται να πάρω συμπλήρωμα βιταμίνης D

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω ακόμα και στην Ελλάδα που είναι μια ηλιόλουστη χώρα παρατηρείται έλλειψη ή ανεπάρκεια. Αν υπάρχει έλλειψη ή ανεπάρκεια βιταμίνης D (φαίνεται σε μια βιοχημική εξέταση αίματος) σε συνεννόηση με τον θεράποντα ιατρό, πολλές φορές συστήνεται η χρήση συμπληρώματος διατροφής. 

Συμβουλές για την καλύτερη απορρόφηση της

Η πρόσληψη της βιταμίνης D από τον ήλιο μπορεί να καλύψει το 90% της ημερήσιας ανάγκης μας. Έτσι για να αποφύγουμε την έλλειψη ή ανεπάρκεια συστήνεται: 

  • Να υπάρχει καθημερινή έκθεση στον ήλιο για 10-15 λεπτά
  • Να καταναλώνουμε τρόφιμα υψηλά σε βιταμίνη D. 

Αν υπάρχει έλλειψη 

  • στοχεύστε σε εμπλουτισμένα τρόφιμα με βιταμίνη D 
  • καταναλώστε 1 κ.σ. μουρουνέλαιο καθημερινά 
  • προμηθευτείτε συμπλήρωμα διατροφής D3 σε συνεννόηση με τον θεράποντα ιατρό

Αν θες να δεις αν βάσει το γενετικό σου προφίλ, θα έχεις όφελος από την αύξηση της κατανάλωσης βιταμίνης D κάνε τώρα το TEST DNA – 3 σε 1

 

Αφήστε μια απάντηση

Icon

5,0 87 reviews